Höstfärg

Förra året var det sommar långt in i oktober, men i år kom frosten i slutet av augusti och satte eld på dom första höstlöven. Spireabuskarna på baksidan brukar alltid vara tidigt ute att spraka till sig i rött och gult.

Spiraea leaves turning into autumn colours
Kryper man inpå med makro, och drar upp kontrasten i datorn sen, blir resultatet bokstavligen lysande.

Early season burning leaf
Inne har vi också fått ändrade färger. När vi flyttade hit 1979 målade vi badrumsväggarna vackert gula. Innan dess renoverades badrummet 1960, tror jag.

Bathroom before renovation
Redan 47 år senare var det dags igen. Ut med allt, in med nytt golv, tak, väggar och fönster - som flyttades åt vänster för att ge plats för duschväggen.

Bathroom after renovation
Mattan på golvet ska bara ligga en vecka till, sen kan vi äntligen sätta på golvvärmen. Och det återstår att sätta upp lite hängare, och kanske en hylla där man kan ställa saker att damma...

Vi ägnade några timmar åt att välja kakel i affären. Mörkt turkost nertill, ljust upptill. Bård med guldfläckar däremellan. När vi sen skulle beställa det blev vi upplysta om att det hade utgått....  Bara att börja om. Andrahandsalternativet blev dock inte så dumt det heller, tycker vi.

New glazed tiles
Just som badrummet började bli klart hände det förfärliga med Felix, så det var svårt att känna sig riktigt glad. Men vi är jättenöjda med resultatet.

Jag har fixat inloggningsfria länkar i högerspalten till mina Facebook-album, dit jag tänker skicka bilder allteftersom jag hittar såna jag tycker blev skapliga.

Nu väntar en "ledig" helg utan resa till Sundsvall och Grönklitt. Jag har dock jobbat idag fast det är fredag. Behöver ju börja arbeta in dom tolv dagar som går bort i oktober. I morgon tänker jag ge mig på en fälld björk i älvbacken nedanför Gerd, min moster på Präståkern. Det blir mycket fin ved till kaminen, men vi får se om jag klarar att kapa upp den med min lilla elmotorsåg.

I dag om en månad har vi landat i Melbourne!

Kommentarer
Postat av: Helena

Ah gud va fint det blev! Hur frasht som helst ju. Riktigt snyggt.
Bara en manad kvar... Langtar tills ni kommer och halsar pa:)
Puss och kram!

2007-09-15 @ 12:14:43
URL: http://napok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0