För länge, länge sen...

Jag håller på att digitalisera gamla diabilder. Har riggat upp en anordning så jag kan fotografera av dem med makroinställd kamera och ett starkt belyst vitt papper under.

Nu provade jag med en bild i 6x6-format (småbild var knappast uppfunnet än) från 1954.

5-year old me waiting for fish
Här är jag fem år och sitter på bryggan vid Dalälven nedanför mormors och morfars hus (som jag skulle köpa 24 år senare. Fast det visste jag inte då). Pappa har fångat en fin bild i solnedgången, av tålamod och förhoppning om att det ska nappa snart.

Det här är nostalgi av rang, även om jag inte minns just det här tillfället. Men jag minns många roliga stunder vid den här älvstranden som barn. Det visar också värdet av bevarade bilder från den egna barndomen. Jag tror inte många digitalfotografer av idag tänker på att bilderna kan bli hur värdefulla som helst att titta på om 50 år. Eller om 100, för barnbarnsbarnen...

Men hur gör man för att säkerställa att en digitalbild från idag går att titta på år 2060?

Kommentarer
Postat av: Helena

San underbart vacker bild! Helt makalos fin. Sa mycket kansla. Lugnet, idyllen - och den molokna femaringen som tycker att det minsann borde nappa snart. Forstora den och satt upp den pa min vagg!

2008-04-11 @ 10:39:29
URL: http://napok.blogg.se
Postat av: Peter

Yes, sir!

2008-04-11 @ 13:09:44
Postat av: Helena

Japp, nog star jag allt. Disken ar sa pass hog att skarmen ar i ogonhojd anda. Kan sakert vara ergonomiskt aven om man blir ratt trott i benen ibland. Men skulle vi bli pakomna sittandes pa en stol i kassan sa aker vi ut med huvudet fore...

2008-04-12 @ 04:24:37
URL: http://napok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0