Magnifikt

Dalhalla är ett gammalt kalkstensbrott utanför Rättvik, nordost om Siljan i Dalarna. I botten, i den turkosa sjön mellan lodräta klippväggar,  finns sedan ca 15 år en scen där konserter av alla de slag äger rum.

Dalhalla
I går kväll inträffade en av sommarens höjdpunkter.

 P-Floyd poster
P-Floyd, det antagligen bästa tributebandet till Pink Floyd, levererade en ljud- och ljusshow utan motstycke för omkring fyratusen entusiastiska åskådare.

P-Floyd at Dalhalla
Naturligtvis kan några stillbilder bara ge en vag aning. Detta är en totalupplevelse, inramad av konstflygare i skymningen, och senare diverse pyroteknik.

P-Floyd at Dalhalla
Jag såg deras första Dalhallakonsert för två år sedan, och förra året var jag till deras kultförklarade hemmaarena i Skog med min kusin. I år var bror Jan med dotter, son och hans flickvän, med mig. Alla var hänförda.

Jan Stumsner, lead guitarist of P-Floyd

Hans Lundin, singer in P-Floyd
Det som är roligt är att publiken innehåller alla åldrar, och här handlar det inte om hippt och ballt och coolt, utan man är här för musiken. Stumsner och Co studsar och fjantar inte omkring på scenen utan skapar en eftertrycklig och kärleksfull tribut till originalbandet på sitt eget vis. På senare år har dom vågat sig på att göra allt friare tolkningar, vilket gör musiken extra spännande.

Det här är inte yrkesmusiker, men det dom gör slår mycket som görs av så kallade proffs!

Om du - liksom jag - gillar Pink Floyds symfoniska och experimentella rockmusik och insett att den är ett helt unikt kulturarv från framförallt sjuttiotalet (Roger Waters och Nick Mason tog ju emot Polarpriset alldeles nyligen), gå på en konsert med P-Floyd när tillfälle bjuds! Dom har på senare år vågat sig allt längre från Skog och Dalarna och turnerat runt i hela Sverige.

Kommentarer
Postat av: Anna, Rättvik

Hej o hallå!

Var Ni där med, synd att jag missade er!

Krama om Eva ordentligt!

2008-08-31 @ 18:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0