Älvkväll

När kära dottern uppmanar gamla farsan att hänga med ner till älven och ta med en öl och en gitarr - då säger man inte nej.

Det är lite igenväxt i trappan i backen men vi tar oss utför branten just när solen ska gå ner, lite före klockan tio.

Helena, beer, river and sunset
Det är fint härnere, med spegelblankt vatten och därbortom en tjusig solnedgång. Ölen smakar bra (ja, jag får smaka lite!).

Helena tasting the sunset beer
Helenas repertoar på gitarren omfattar två låtar: Lille katt, som hon nödtorftigt kan klinka med valhänta ackord. Och Blackbird, där hon använder avancerat fingerspel á la originalet. Imponerande.

Helena playing Blackbird
Min egen repertoar har falnat en smula med åren, eftersom jag spelar så sällan numera. Särskilt texterna är svåra att komma ihåg. Vi stapplar oss igenom några örhängen som Visa i Molom, Yesterday och As tears go by. Och Helena snor kameran medan jag försöker fäkta bort mygg och knott samtidigt som jag klinkar och nynnar sånt jag halvt glömt bort.

Dusk lurker
Det är en fin kväll och en fin stund vid älven. I morgon bär Helena av till Göteborg eftersom hon inte har ro att vara hemma längre. En eller annan kompis finns ju söderöver.

Några äkta älvor ser jag inte, men Helena har framgångsrikt dansat som älva på flottbron i Österfors för några år sen, så hon duger alldeles utmärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0