Stora Karlsö

Det är drygt 40 år sen jag var här. I mitten på sextiotalet var jag och min bror med mamma på Gotland några somrar i en lånad stuga, och då var vi till Stora Karlsö. På senare år har vi åkt till Lilla Karlsö några gånger, men i år finns ingen skeppare som fraktar dit turister. Därför blev det en utflykt till den större av öarna.

Stora Karlsö harbour
Båtturen från Klintehamn tar en halvtimme. Bryggan på ön ligger i en vacker bukt med höga klintar på sidorna.

Vi följde med på en guidad rundvandring men tappade rätt snart tråden i guidningen i jakt på fotomotiv. Jag tog bara filmkamera med mig, så bilderna här är tagna av broder Jan och svåger Lars, och publiceras med deras benägna medgivande.

Stora Karlsö shore
Att hitta fotomotiv var nu inte särskilt svårt. Snarare tvärtom. Fyren på nordvästra klinten är omgiven av branta klippor och stränder med massor av häckande sjöfåglar, framför allt sillgrisslor och tordmular.

Lighthouse on Stora Karlsö
Ön är i princip ett naturreservat och man får inte gå nära stränderna på de flesta ställen. Vid fyren dök det till vår förvåning upp en bil.

Karlsö car
Det finns ingen fyrvaktare nuförtiden, men ön ägs av en jaktvårdsförening och antagligen används fyrvaktarens bostad som sommarstuga. Och det är en bit från hamnen hit upp. Man kan undra om denna Volvo fraktas iland för besiktning en gång per år.

Fåglar finns i stort antal. Vi fick lära oss att skarven sitter och breder ut vingarna för att torka dom. Dom har nämligen inte feta fjädrar som andra sjöfåglar utan blir blöta inpå skinnet i vattnet.

Sea birds at Stora Karlsö
Här finns, förutom grottan Stora Förvar, roliga klippformationer som den här "hålvägen".

Going through a rock
Jag hade ingen stillbildskamera med mig, för att kunna ägna mig helt åt filmning. Vilket jag gjorde med min "SteadyCam" byggd av skrot. Fungerar hyfsat att göra kameraåkningar till fots med.

Homemade SteadyCam
Det fanns även småsaker värda att titta närmare på.

Grasshopper closeup
Eva och hennes syster Annelie ägnade dagen åt loppisar och kaféer på södra Gotland, medan vi grabbar var på äventyrsresa.

På kvällen åt vi gott på strandrestaurangen i Ljugarn tillsammans med Tommy, Kristina och Roffe. Tommy och Roffe är kusiner till Eva. Tommy och hans fru Kristina har nyligen skaffat ett sommarhus i Ljugarn, och det var förstås kul att träffas. Maten var god och kvällen skön, alldeles vid badstranden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0