Första kvällen i Rom

Hastigt och ganska lustigt befinner jag mig i denna ärevördiga huvudstad. Jag tror till och med jag har lyckats tjyva in mig på ett trådlöst ntverk i närheten av hotellet. Vi får se om det håller ända fram.

Vi (jag, frugan och dottern) har nyss konstaterat att Peroni är ett gott italienskt öl som serveras i behagliga 66 cl-flaskor, väl avkylda för att matcha pizzan på uteserveringen i den svensksommarljumma kvällen.

Bobos restaurant in Rome
Eva and Helena
Något som uppenbarligen är obligatoriskt i Italien när man

A/ Äter på uteservering
B/ Ligger på en badstrand

är att man oupphörligen får besök av kringvandrande försäljare av allehanda märkliga ting, som dessa försäljare är fullkomligt överbehängda med.

Den här gången var det en glad afrikan som hade snidade mahognyfigurer överallt i fickor, i famnen, i händerna. Han ställde fram en och en bland våra tallrikar och berättade glatt hur fina dom var. Till slut föll Eva till föga och frågade vad en yogafigur kostade. Hon lyckades pruta från 30 till 20 Euro och båda parterna verkade nöjda.

Eva trodde hon hade gjort ett fynd och försäljaren hade nog inte i sin vildaste fantasi kunnat tro att någon turist skulle vara dum nog att betala närrmare 200 svenska kronor för den. Men som sagt, det viktiga är att alla är nöjda.

Eva, proud owner of mahony statue

Nu planerar vi hur vi ska klara att i morgon "göra Rom på en dag" innan kosan styrs 70 mil ytterligare söderut på lördag. Jag återkommer så snart ork och tid bjuds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0