En riktig nostalgitripp

Så har jag då gjort min lilla resa i tid och rum. 20 mil åt sydost och drygt 50 år bakåt i tiden. Brorsan mötte på Uppsala station (som mest är en byggarbetsplats) i lördags. Vi promenerade först på stan till Svandammen nedanför slottet.

Swan lake and castle, Uppsala
Swan lake with ducks
Vi kavade uppför slottbacken till den fina utsikten vid Gunillaklockan. Bakom finns Botaniska trädgården och Linneaum.

Linneanum, Uppsala
Sen var det gott med fika på konditori Fågelsången.

Coffee and cake
Vädret var full sommar med massor av folk på uteserveringarna.

Slottet var svårt att få plats med på bild när man var där uppe, så det fick bli ett panoramamontage. Utsikten mot domkyrkan och annat är jättefin.

 Uppsala castle  Uppsala cathedral from castle hill  Flowered bridge over Fyris river
Längs Fyrisån var det fint dekorerat med blommor.

Domkyrkan är katedralstor. Här var jag på skolavslutningar i första och andra klass.

Uppsala cathedral
Och jag är döpt i den här!

60 years after christening in this font
Strax intill finns en något mindre, men lika viktig byggnad, som tur var för bror min.

Less building but not less important
Det är påfallande mycket cyklar i Uppsala, och dom måste ju parkeras någonstans. Här till exempel.

Bicycle parking (forbidden)
Efter lite vilande av trötta ben på fint vandrarhem gav vi oss tillbaka till stan i skymningen.

Cathedral in evening sun
restaurang Tsatsiki träffade vi AnnSofi och hennes son Anders med familj. Lukas skulle fylla tolv år nästa dag, och Karin också rätt jämnt på måndagen. Så det fanns mycket att fira med god grekisk mat i den osannolikt ljumma septemberkvällen på uteserveringen.

Tsatsiki restaurant with cathedral beyond
Kvällen avslutades med en promenad till tågstationen, dock inte till ett tåg utan till ett lokstall som nu gjorts om till puben Katalin. Där drack jag av ohejdad vana både Guinness och Irish Coffee, som smakade mycket bra till tonerna av Mats Ronanders livespelning med nya bandet Stockholm Stoner.

Nästa dag skruvades nostalgifaktorn upp ytterligare. Min lekskola och småskola är rivna för längesen, förstås, men Lindvalls kafferosteri som jag passerade på väg till skolan finns kvar och rostar fortfarande kaffe!

Lindvall coffee rostery
Jag minns hur gott jag tyckte det doftade där utanför.

Och så kom vi till det något osannolika hus jag bodde i från ett till nio års ålder - en pianofabrik! Huset är sig väldigt likt och bokstäverna med Nylund & son sitter kvar även om man slutade tillverka pianon för många år sen.

My childhood house
Av någon anledning fanns tre vanliga lägenheter i byggnaden. Vi bodde en trappa upp, med köket bakom fönstret under "RIK", och vardagsrum (eller sal som det hette då) vid nästa två fönster åt höger. På kortsidan var dom två första fönstren till bibliotek/matrum och dom längst bort till sovrummet.

Mitt rum, eller snarare krypin, var en utvidgning av hallen när man kommit in från ytterdörren. Ingången var från gården på andra sidan huset.

Below my windows
Jag höll alltså till bakom det vänstra av dom två fönstren en trappa upp. Den gula, låga träbyggnaden till vänster fanns inte då.

Så här såg min lilla vrå ut.

Me, 6 years old
Kortet är taget vid jultid 1955. Jag var sex och ett halvt år.

Ja, tiden går, och det var roligt att komma till Alsikegatan igen. Vi träffade en vänlig man som nu bor på bottenvåningen. Han känner hyresgästerna i "vår" våning, men dom var bortresta just nu. Kanske kan jag komma tillbaka någon gång och få komma in och titta.

Nylunds tillverkade sista pianot för nästan 30 år sen, men man reparerar fortfarande musikinstrument i huset. Och företaget Nylund & son  finns på nätet och säljer importerade instrument.

Uppsalabesöket avslutades med lunch i Saluhallen och en gigantisk glass vid Fyrisån. Där gick vi också ner i en offentlig toalett som gjorts om till Galleri London, med porträttfoton av Inga Larsson, känd Uppsalafotograf. 

Tack, käre bror, för dessa två fina dagar i Uppsala! Det var en riktigt bra födelsedagspresent.


Kommentarer
Postat av: jan lindholm

Hej Käre broder!

Jamän det blev ju bra dehär. Fina kort och en hel del nostalgi... Jag tycker också det var mycket givande och trevligt att få umgås på tu man hand, det är ju inte så ofta nu för tiden...

2009-09-22 @ 19:48:55
Postat av: Micke

Tack för tipsen på musik, jag ska kolla upp dem. Evanescence har jag lyssnat på sedan en tid tillbaka och är mycket bra, kanske kan jag hitta fler guldkorn i musikvärlden innan jag far iväg :)

2009-10-02 @ 10:24:37
URL: http://fortitude.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Visst är det skoj att gå och minnas... problemet är bara att min mamma kommer ihåg mer än jag själv gör från min barndom... kan inte förstå varför :)

2010-12-05 @ 19:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0