Hälsning från de djupa skogarna

På väg hem från återvinningsstationen stannade vi till på en slumpmässigt vald plats och klev några meter in i skogen. Eva ropade glatt att hon hittat trattisar. Dom är ju så svåra att se, men ser man en brukar det vara fullt av dom i närheten. Det var det. Dessutom mer blek taggsvamp än vi orkade plocka.

Forest treasures
Trattkantarellerna är jättelätta att rensa. Aldrig några larvgångar. Man behöver bara dela dom på längden och kolla att ingen liten skogsinvånare bosatt sig i den ihåliga foten. Taggsvampen är också sällan angripen, men man måste skrapa bort taggarna, annars lossnar dom när man förväller och anrättningen ser skräpig ut.

Prepared to prepare
Det blev nog bortåt två liter i rensat skick.

Ready for cooking
Sen krymper det ju till en femtedel när man värmer. Men det blev varsin god macka med gräddstuvad svamp före fredagsbiffen. Inte dumt.

Tasty result
Och så kan jag presentera det hopredigerade resultatet av björnparksbesöket förra söndagen. Jag hade tur som fick se och filma alla djur (utom järv) i rörelse och inte bara sovande. Särskilt dom bruna ungbjörnarna bjöd på riktig show. Brottningsmatchen mot slutet håller olympisk klass, tycker jag.


Eftersom Orsa Björnpark ligger på en bergsluttning går det att filma dom flesta djur utan störande galler i vägen (så det är bra konditionsträning att gå runt där!). Det finns ramper in över brunbjörns- och tigerhägnen så man kan se djuren uppifrån, och i det nya isbjörnshägnet finns en byggnad med glasrutor mot deras badsjö med fin utsikt. Det är bara lodjuren som jag tycker har det lite trångt. Men om man jämför med t ex Skansen, där jag var i maj, har djuren oerhört mycket större svängrum här.

Och i synnerhet brunbjörnarna verkar trivas.

I morgon bär det av på en rejäl nostalgitripp till min födelsestad Uppsala.

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag DOOOR! Precis nar jag fatt mitt bearnaisesas-sug tillfredsstallt sa maste ni komma och fresta med nat som ar snudd pa annu godare. Kantarelltoast... Ahh...



Riktigt vacker film! Du ar sa duktig pa att fa det att se snyggt ut. Det ser ju hur proffsigt ut som helst! Och jag alskar Peter och Vargen-musiken.

2009-09-19 @ 04:18:31
URL: http://napok.blogg.se/
Postat av: Peter L

Tack gumman! Ja, det var gott med svamp. Tyvärr går det ju inte att skicka sånt till dig... Men vi har kvar i frysen, kan spara en omgång tills du kommer hem.



Nu ska jag snart kliva på tåget till Uppsala!



Kram

Pappa

2009-09-19 @ 08:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0