Kulturresan

Min kära svägerska AnnSofi fyller jämnt i dagarna och familjen samlades i Uppsala för att överraskningsfira henne. Uppsala eftersom vi tillreste från Sundsvall, Dalarna och Göteborg, och för att en son bor där. Att sitta utomhus och äta grekisk mat i riklig mängd vid den brusande (jo, faktiskt!) Fyrisån var definitivt inte fel.

Tsatsiki restaurant in Uppsala
Good food
Efter det en fika på riktigt konditori.

I överraskningen ingick också en teaterkväll i Stockholm, så vi begav oss strax före fem mot Uppsala tågstation. Teatern i Kulturhuset skulle börja sju.

Att det är resan som är målet fick en väldigt bokstavlig innebörd för oss när vi med en minut missade lokaltåget till Stockholm kl 17:09. Nästa skulle gå först om en timme. Först om en timme! Och anlända till Stockholm 18:50!! Ingen var hågad att teaterbesöket omedelbart skulle föregås av en språngmarsch. Dessutom hade flera av oss övernattningsväskor med oss.

Vad göra? Taxi för nio personer från Uppsala? För dyrt. Taxi från Centralen i Stockholm? Tveksamt om det skulle gå fortare än tio minuter.

Jag upptäckte att ett lokaltåg skulle gå från Uppsala till Upplands Väsby kl 17:44. Men inte längre. Sen då?

Vänta - utgår inte pendeltågen till Stockholm från Upplands Väsby? Visst gör dom det (man har väl bott i Stockholm tio år av sitt långa liv). Det fanns ett anslutande pendeltåg som skulle vara i Stockholm 18:40. På tjugo minuter kan man relativt lugnt till Kulturhuset. Men inte på tio.

Vi grep detta halmstrå och löste nio TågPlus-biljetter à 133 kr. Mer än dubbelt så dyrt som det lokaltåg vi missade 17:09. Men vad gör man inte för lite kultur...

Och det fungerade perfekt, tro det eller ej. Prick klockan 19 bänkade vi oss, inte alltför svettiga, alla nio på balkongens främsta rad på Stadsteatern för att avnjuta Mästaren och Margarita. Då hade vi också hunnit kissa. Och lämna in väskorna i garderoben. (Så egentligen var det perfekt timing. Skönt att slippa sitta och vänta evighetslånga minuter på att föreställningen ska börja.)

Sensmoralförteckning:

1. Skrytet över bra och tät kollektivtrafik i storstadsregionen är lätt överdrivet. Åtminstone på lördageftermiddagar.

2. Det man vinner på att inte kolla tågtider i förväg förlorar man på att biljetterna blir dubbelt så dyra.

3. Tro aldrig att du har tillräckligt gott om tid (det finns alltid ett tåg att just missa)

Och föreställningen då? Jo, den var oerhört bra iscensatt; utmärkt skådespeleri med Ale Möllers sköna musik till. Själva historien inbegrep en oväntat trevlig fan (bokstavligen), men var annars lite svår att förstå. Man borde ha läst boken före. Jag har börjat på den nu efteråt i stället, och bit för bit klarnar det faktiskt. Det är en tragikomisk vidräkning med det stalinistiska Ryssland på trettiotalet. Rekommenderas, men i går var sista spelkvällen. Boken bör definitivt läsas!

Natten till torsdag ska jag avresa på en annan liten utfärd. Om det finns Internet vid målet återkommer jag sen därifrån, om inte förr.


Kommentarer
Postat av: Pappa C

Alltså den där maträtten får det att vattnas i hela kroppen!!!!!

Ser helt spektakulärt ut!!

Skickligt att lyckas synkronisera stockholms lokaltrafik med sådan exakthet - det är få förunnat!

2008-04-29 @ 15:43:43
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Peter L

Kära fröken W: Din kommentar blev först refuserad av bloggmaskineriet (för att du använde ordet 'sugen' kanske?), och inte förrän nu kunde jag lista ut hur man manuellt kunde godkänna den och släppa fram den till den allmänna beskådan den förtjänar.

Jo, maten vid ån var en höjdare och jag har långtifrån visat allt vi åt. Någon Hertiginna såg jag tyvärr inte, men hennes galna blogg har jag kikat i.

Jag får ändå mest tacka min dotter för att jag hittat både fröken W och Pappa C (och ett antal närbesläktade bloggare), eftersom hon nyligen publicerade en favoritlista där ni båda var med.

Ni är båda praktexemplar i bloggvärlden! Jag har långt gångna planer på att recensera er så småningom.

Kram på er.

2008-04-30 @ 13:56:48
URL: http://eopl.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Jag rodnar av stolthet, både av berömmet och av att dela denna hedersbetygelse med en storbloggare som Pappa C. : )

Nu blir i alla fall jag väldigt nyfiken på vem din dotter är ...

2008-04-30 @ 18:44:49
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Fröken wallenberg

Nu märker jag ju dessutom att länkarna jag angivit inte ens fungerar! Typiskt mig och teknik. Jag ber om ursäkt. Men du verkar ha hittat rätt ändå?
Ingen punkt mellan Anna och Wintour alltså, och sen måste väl Http:// in också? Kanske också www.?

2008-04-30 @ 18:48:54
Postat av: Peter L

Länkar är inte lätt alltid. Det brukar bli fel för mig också. Och i en kommentar kan man ju aldrig prova, och gå tillbaks och ändra. Dumt men sant.

Min dotter Helena hittar du på http://napok.blogg.se, eller (som reserv) längst ner under Länkar i högerspalten, Helenas blogg.

Snart bara en månad tills hon kommer hem! Gissa om vi längtar...

2008-04-30 @ 19:07:29
URL: http://eopl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0