Favorit i repris

För nästan precis ett år sen var jag och Håkan på medeltidsmarknad i Leksand. I dag var det dags igen, och nu hade vi sällskap av vår gemenamme vän HP.

Marknaden är lagom stor, välordnad och trivsam. Vädret var tidvis soligt - om än något kyligt - och massor av folk hade kommit.

I år ägnade jag mig mest åt att filma (och prova min nya hembyggda nollbudget-Steady-Cam), men några kort blev det också. Jag hittade direkt samma vevliregubbe som förra året.

Old crank fiddle
Nu sjöng han också. På tyska.

Det mesta var sig likt. Även så maten.

Lunch food at medieval market in Leksand
Till vänster ses Nöff-tallrik, i mitten Taffel-fat och till höger Motströmming. Vi åt bara beprövade rätter; två Nöff och en Taffel. Mycket godare än det kanske ser ut.

En ambition även i år, eftersom vi fortfarande rekar inför vår filmidé, var att försöka få fler bilder med bara medeltid, alltså utan moderna detaljer. Inte så lätt. Det var ju många "civilklädda" också.

Håkan in medieval dress
Håkan har lagt ner ett stort antal timmar på att sy sig en rekorderlig medeltidsdräkt, som än så länge är hel, ren och fräsch. Så småningom ska den patineras, vilket han gruvar sig lite för. Dvs den ska fås att se riktigt sliten och smutsig ut. 

Hursomhelst, inför tornerspelet lyckades jag få några riddarbilder utan störande nutid.

Knights at medieval market in Leksand
Knight at medieval market in Leksand
Knight at medieval market in Leksand
Knight at medieval market in Leksand
Själva tornerspelen omgavs förstås av mängder av åskådare, så där var jag chanslös.

Åter hemma behövde vi en nutida fika, kände vi.

After-medieval coffee break
Innan mina fränder begav sig hem mot Ludvika fick jag dock en bild på Håkans (opatinerade) dräkt, med man och allt.

Håkan in his medieval dress
Det var en trevlig dag.

Men nu drar det ihop sig till stora slutspektaklet nere i Europa, och titta ska man väl.

Det går ju att stänga av ljudet om det blir för jobbigt.

Kommentarer
Postat av: Neumann

Åh, jag älskar medeltidsevenemang! När jag fortfarande var aktiv medlem i Cirkus Mixi brukade vi bli bokade för att agera gycklare. Då målade vi käglorna mörkbruna så att det skulle se ut som att de var gjorda av trä. Lite low-budget kanske, men charmigt.

Håkans dräkt ser tjusig ut!

2008-05-26 @ 18:08:22
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Fröken wallenberg

Åhh vilka fina färger och vackra bilder!

Närstående 2 har varit väldigt inne i hela medeltidsgrejen. Hon åkte ett tag till Gotlands medeltidsvecka varje år, sydde egna klänningar och deltog i så kallade medeltidslajv (rollspel som pågår i flera dagar).

2008-05-27 @ 02:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0