Jul med fjärran inslag

Juldagen är nog den bästa bland dessa midvinterhelgdagar. Stöket före jul är avklarat, själva julafton med sina aktiviteter också. Nu kan man bara ta det lugnt, göra vad man vill och få tid med sånt som man annars oftast inte hinner. Bläddra i nån julklappsbok, ta lite godis, titta ut på det begynnande snöovädret. I morgon ska jag börja lägga ett Wasgij-pussel jag fick. Eller i övermorgon...

Och fortfarande är det rejält många lediga dagar kvar!

När vi var i Australien hittade jag till min lycka tre små figurer med tomteluvor - en koala, en papegoja och en känguru. Dom finns sen dess i vår julgran varje år, bland glitter och lampor och blanka kulor.

Santa koala
Santa rosella
Santa cangaroo
När Helena kom hem nu hade hon väskan full med nya roliga saker från Australien. Bland annat en liten Echidna (myrpiggsvin), också med tomteluva.

Santa Echidna
Idag kröp termometern precis över nollan, och Helena störtade ut för att göra en snögubbe. Snön var dock inte tillräckligt kram för det, så hon fick nöja sig med en snölykta, som med visst besvär gick att få eld på ljuset i trots blåsten.

Helena and her snow lantern
Snow lantern when dark falls
Nu är det snart dags för nåt att äta. Enklast är att plocka fram det som blev över från i går. Sen något spel, kanske? Och lite mera godis.

I morgon blir väl den stora skottardagen, om man ska tro prognosen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0