Kallt

Termometern visade -24 grader i morse. Solen hade vid lunch fått upp detta till milda 19 grader, så jag pälsade på mig och promenerade iväg till älvstranden för min vanliga runda, sugen på att äntligen få testa min nya kamera i bra ljus. Och se om den tål kölden.

Snowy path in midwinter cold
Ingen före mig hade varit dum nog att pulsa ut på spången. Men nån ska ju vara den första.

Ski path along river
En tapper skidåkare hade spårat tur och retur längs stranden. Kanske början till en privat motionsslinga. Godhjärtad som jag är pulsade jag i 2 dm snö bredvid det bräckliga spåret. 

Solen står så här års mycket lågt i sydväst tidigt på eftermiddagen, vilket ger ett fantastiskt motljus i detta frostiga och snöiga landskap. Det är svårt att ställa in en kameras små knappar med tjocka handskar, eller ens att få ner avtryckaren, men det gick inte att ha händerna oskyddade mer än mycket korta stunder.

Frosty fence
Frosty birch tree
Älven är ström här och har inte fryst ännu. I kylan ryker vattnet vilket gör sig bra mot solen.

Cold makes water smoke
Smoky water against low sun
Det var rätt jobbigt att pulsa i snön, så jag gick vägen tillbaka. En måne som snart är full hade gått upp i öster. Full blir den på nyårsafton, liksom kanske alltför många andra. December i år innehåller faktiskt två fullmånar, vilket är ovanligt.

Railroad, farmhouse and moon
Trots halvladdat batteri verkade kameran inte bekommas av kylan och klarade sig alltså bättre än jag, som började frysa om tårna och fick skynda på stegen hem.

Jag håller på att ordna album i Piccasa, där jag kan visa bilder i större format. Återkommer med länk.


Kommentarer
Postat av: Micke

Riktigt fina bilder, tror du förskönar vintern lite... Nästan så man längtar hem!



Hoppas ni får en trevlig nyårsafton i det fina vintervädret!

2009-12-30 @ 10:51:01
URL: http://fortitude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0