Smultronställen

Det gäller ju att få till finurliga rubriker. Någon kan kanske tycka att en loppis som den i Djurås i fredags är ett sådant ställe.

Flea market in Djuras
Själv har jag ett minst sagt svalt intresse för sånt, men Eva vurmar. Jag hittade i alla fall två böcker. Eva köpte en bestickslåda av plast. Vi gör alla våra fynd.

Om man böjer sig ner med kameran i närheten av våra dyrt inköpta blommor i trädgården, så inte ogräs och igenväxta häckar syns, kan man tycka att det är riktigt fint.

Garden flowers
Garden flower
Och om man i stället böjer sig ner med en skål kan man snabbt fylla den med stora trädgårdssmultron (rubriken!!), som invaderat garagenedfarten sen många år. Dom sprider sig som ogräs, men får hållas eftersom dom är så goda.

Wild strawberries from garden
En som fått böja sig en del på konstiga ställen är Håkan. Vi jobbar oförtrutet (nåja, en stund då och då) med filmning av vårt epos som har fått arbetsnamnet Tunneln.

Gold digger revealed
Vi har en i mitt tycke förnämlig arbetsfördelning. Han kryper i blöta och obekväma gångar, och jag filmar det hela. Faktum är att vi funderar på att döpa det färdiga alstret till "En gång", vilket blir dubbeltydigt på ett sätt som det är alldeles för tidigt att avslöja. 

I dag filmade vi för första gången med andra skådespelare än oss själva, och dom engagerade unga damerna hade till och med försett sig med speciella kläder för ändamålet. Om vårt projekt är anspråkslöst eller ambitiöst får väl visa sig. Det kommer att kräva mycket av oss att färdigställa. Och förmodligen kräva ännu mer av eventuella tittare.

Apropå Håkan så närmar sig lördagen då han kommer att uppmärksammas alldeles speciellt, av samma skäl som jag själv för några veckor sen. Kanhända kommer lite rapportering av detta i denna kanal efteråt.

I dag har jag också slitit mig en svettig timme från bok och hammock och klippt ner en av dom igenvuxna häckarna (häcklarna, skrev jag först! Det hade sett ut, det...). Därmed känner jag mig nyttig och nöjd. Och kan sova lugnt. I förvissning att det regnar i morgon, vilket gör fortsatt användande av elverktyg (t ex häcksax) i trädgården onödigt riskabelt.

Så då behöver det inte bli så många onödiga avbrott i läsandet. Jag är nu inne på sjuttonde Guillou-boken på rad, "Tjuvarnas marknad" (efter fyra Arn och tolv Hamilton). Jag gillar hans träffsäkra ironiserande över kvällstidningar, myndigheter och svenska samhället i stort. Nej, jag vet att inga av dessa fanns på 1100-talet, men där får den tidens pampar (mest kungar och präster) sina kängor i stället. Dessutom är han en underhållande berättare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0