Lördagsevenemang

Igår var jag på två utomhusevenemang i typiskt svenskt sommarväder, dvs ihållande regn. Men det var kul ändå.

Lars-Erik, grundaren av företaget jag jobbar på, är nästan lika gammal som jag och fyller alltså jämnt i sommar. Nu hade hans dotter och några till från firman ordnat ett rejält överraskningsparty. Första evenemanget var en tur i rallybil i skogarna utanför Ludvika.

Waiting rally car with driver
Vi fraktade dit honom, och förväntansfull klev han in i den startberedda bilen, som innehöll en omsorgsfullt overall- och hjälmförsedd förare, som talade med stark finländsk brytning.

"Jak är lit nervös...   Har int sört denna vägen tidgare", sa föraren och plockade fram varsin burk australiskt öl åt dem. De förväntansfulla åskådarna runtomkring jublade. Alla utom Lars-Erik visste vem föraren var. Titta på filmen så får du veta.



Lars-Erik with disguised driver
Nå, det blev som ni såg en åktur med riktig rallyförare också, och Lars-Erik var mer än nöjd.  Men den allra bästa överraskningen tror jag var att sonen Johan kommit hem från andra sidan jorden för att gratulera pappa. Dom träffas i bästa fall en gång per år.

Happy old man
Därpå följde fest i partytältet hemma hos dottern. Regnet smattrade ihärdigt mot plasten och gräsgolvet blev allt vattensjukare.

Birthday dinner
Jag övergav efter ett tag detta sjunkande skepp för nästa evenemang, som tilldrog sig på flottbron i Österfors, en liten by vid älven i Gagnef. De senaste tolv åren, halv tolv på natten lördagen före midsommar, fylls bron av vitklädda, dansande skepnader. Denna älvdans är en säregen och storslagen upplevelse.

Dancing fairies on floating bridge
Fairies on floating bridge
Helena var med och dansade, trots att hon vuxit ur dansskolan. Men hon var välkommen att delta ändå. Det regnade och blåste, så alla töserna blev snabbt genomblöta om strumpfötterna och frös rätt rejält i den tolvgradiga, blöta och blåsiga svenska sommarnatten. Men dom genomförde tappert det halvtimmeslånga programmet och vi åskådare, som pälsat på oss vinterkläder med regnställ utanpå, kunde som vanligt avnjuta en storartad föreställning.

P.S Jag är aningen stolt att jag lyckades få in filmen i rätt format på YouTube den här gången. Originalfilmen, inklusive en del bortklippta scener, kommer väl med på nån DVD så småningom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0