Mera släkt. Och andra varelser.

I helgen blev det Stockholmsresa. Svärmor hade just fyllt år och min fru och hennes syskon hade ordnat så att barn och barnbarn med familjer skulle samlas på Skansen och överraska med en picknick. Djärv plan med tanke på svenskt väders opålitlighet.

Nå, på Centralen möttes vi först av två välbekanta figurer ur vår flestas barndom.

Mumin and My
Tillhör mina absoluta favoriter i litteraturen.

Ovanför de branta backarna på Skansen samlades 24 personer bakom Ekshäradsgården och ockuperade fullständigt de fyra bord som fanns där. Sällan det går att samla så många från släkten. Svärmor tyckte det var en bra present.

Mother-in-law with family
Och solen sken skönt, även om det var lite blåsigt. Man kan inte få allt.

Det är otroligt många år sen jag var på Skansen. Som avslutning gick vi en runda bland en del av de djur som finns instängda. Inte såg de ut att trivas i sina små hägn. Särskilt inte älgarna.

Men det fanns andra djur som inte satt bakom lås och bom.

Skansen squirrel
Kurrar blir tama på ett sånt här ställe. Och en orädd påfågel gick runt och spände (bokstavligen) tjusigt med stjärten.

Skansen peacock
Kommande helg blir det nya evenemang, i likhet med de två senaste årens Kristi Himmelsfärdshelger. Jag hoppas kunna återkomma med direktrapportering.

Innan dess väntar verandan på ytterligare ommålning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0