Uppåt

Tja, första bilden är väl snarare neråt, i en gruvgång vid Stollberg utanför Ludvika. Alldeles i närheten av Lars-Eriks rally häromsistens.

Min gamle vän Håkan och jag har börjat på allvar med vårt anspråkslösa filmprojekt, som bland annat utspelas i en tunnel.

Camera man in mine tunnel
Om vi kommer så långt som till premiär dyker förstås valda delar upp som Youtube-snuttar i denna blogg. Men det är mycket arbete kvar.

Idag är min födelsedag, som dessutom råkar vara något jämnare än vanligt, vilket gör att jag kan ta bort minustecknet efter 60. Hur kul som helst. Men man får göra det bästa. Eva fixade maffiga morgonmackor, som vi avnjöt i trädgården.

Birthday morning sandwich in garden
En utvakad Helena anlände från Lund vid lunchhtid, och vi fraktade henne genast till Tällberg för god lunch på Åkerblads.

Hotel Akerblads in Tallberg
Åter hemma förberedde jag mig på en lugn kväll, så tänkt eftersom ett något större evenemang är planerat till lördag 4.7. Då dök våra grannar upp och insisterade på en liten biltur i värmen. Det var bara att följa med.

Efter några falskalarm avsattes jag på Himmelslätta, vårt mycket lokala flygfält. Där stod en rutinerad pilot beredd vid ett litet motorsegelplan. Och när jag krånglat mig på plats i sittbrunnen bar det uppåt.

Först över Mockfjärd på 300 meters höjd, vilket gav fin utsikt över vårt hus och grannskapet.

View 1 of our house from aboveView 2 of our house from aboveView 3 of our house from abovePilot Goran
Jag har flygit en gång förut över Mockfjärd, för kanske 40 år sen, men då var det förbjudet att fotografera. Det var det inte nu, som tur var. Vilka vyer! Vi flög sen till sjön Tansen, och till grannorten Dala-Floda.
Dala-Floda from aboveHimmelslatta airportMe and my pilot
Jag fick prova att hålla i spakarna själv, och det är verkligen inte lätt. Reglage i tre ledder. Det blev rätt svajigt, men det var jättekul att prova. Piloten Göran drog så på gasen upp till 1000 meters höjd och stängde av motorn. Sen blev det segelflygning tillbaka till Himmelsslätta, och en elegant landning.

Vilken upplevelse det här var! En riktig höjdare (!). Tack så jättemycket till Britt-Marie och Olle!! Som dessutom bjöd på smörgåstårta och vin i trädgården efteråt.

Så min lugna födelsedag blev mycket mer innehållsrik än jag trott. Riktigt kul. Och bokstavligen uppåt!

Nu ser vi fram emot i övermorgon.

Kommentarer
Postat av: Fredrik Fritzon

Stort grattis i efterskott önskar en kollega som jobbar och sliter!

2009-07-23 @ 20:36:26
Postat av: Peter L

Man tackar och bockar! Själv är jag tillbaka till jobb och slit om några dagar...

2009-07-31 @ 21:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0