Teambuilding och vildingar

Tredje året i rad som vi Loxisar samlades på Linbygården i Grönklitt ovanför Orsa i Dalarna för att lära oss samarbeta bättre. Och dessutom ha kul.

I den här övningen ska laget lösa en knepig uppgift (av typen fem hus med olika färger, ägare, husdjur, bilar etc med kryptiska ledtrådar och så ska man tala om vilken färg huset har som hunden bor i. Fast krångligare). Därefter ska alla deltagare ta sig ut via läskbacken längst till höger, utan att nudda marken. Plankorna får inte heller nudda marken. All detta ska vara klart inom en halvtimme.

Teambuilding at Gronklitt
Plankorna räckte inte riktigt mellan backarna. Eller, det gjorde dom nätt och jämnt mellan vissa, mellan vissa andra nätt och jämnt inte.

Jag tog på mig att försöka lösa husuppgiften och dom andra jobbade med plankorna och fara för eget liv.

Group trying to solve two problems simultneously
Hur gick det då? Njaaa...

Jag gick bet på husen. Det var svårt att inte distraheras av hojtanden och plank och folk som dråsade i backen. Lugn och ro och en timme, så kanske jag hade fixat det. Med vådliga plankkombinationer tog sig i alla fall alla förbi utgångsbacken, så den biten klarade vi. Plankorna på bilden ovan rasade dock isär sekunden efter att bilden togs, som man nästan kan förstå, och dom inblandade for åt olika håll.

Dessutom började det regna innan vi var klara. Vår skadeglada tröst var dock nästa grupp som gjorde detta efter oss och fick köra hela övningen i regn. Moahaha.

Sen tävlade vi också lagvis om uppdelning av hushållsarbetet. En gren var att springa stafett med potatis på sked i munnen och en ballong mellan knäna. Roger nedan hävdade att det skulle gå bättre utan byxor. Högre friktion, eller nåt.

Roger running with ballon and potato spoon
Mitt lag kom tvåa, så vi fick laga middagen (vilket dock var lätt eftersom det mesta var förberett).

Det vinnande laget med bl a Peter F och Thomas L valde att duka och göra förrätt.

Peter and Thomas preparing our dinner
Det blev en trevlig kväll trots (eller tack vare?) fotbollen som nästan alla tittade på. Och det blev ju lite oväntat i sista sekunden, bokstavligen, med Zlatans ledningsmål efter drygt 93 minuter i matchens allra sista anfall. Kul att höra hur dom svenska tevekommentatorerna blev fullkomligt hysteriska.

När vi var klara efter frukost i dag gick jag traditionsenligt in på Björnparken, i år med videokamera, vilket var första gången. Jag hade tur och fick flera bra sekvenser, framför allt på badande björnar av olika kulörer.

Men några foton ska jag väl visa upp också.

Bathing brown bears
Dom halvstora björnungarna lekte och busade länge med varandra i en liten damm, precis som människobarn gör. Härligt att se.

Isbjörnarna visade också upp sig rejält. Jag har film på båda när dom simmar och dyker, och några bilder på honan på nära håll när hon går innanför stängslet.

Polar bear in the bear park
Hägnet är jättestort så jag hoppas dom trivs, så bra det nu går. Säkert gillar dom när man snart kan börja producera snö med anläggningens stora snökanon.

Och dom enorma tigrarna, dom oerhört vackra sibiriska tigrarna. En var ute och den andra inne idag.

Giant Sibirian tiger
Det är roligt när det går att ta bilder utan stängsel som skymmer. Det går på många ställen tack vare utsiktsbalkonger ovanför hägnen.

Och utsikten söderut, mot Orsasjön, är inte dum den heller.

Scenic view from bear park
Lodjur såg jag i år bara ett av. Jag hade antagligen en otrolig tur förra året när jag fick se en hel hop vuxna djur och en unge alldeles innanför staketet i säkert en timme. I år såg jag bara ett vuxet lodjur, som vankade omkring innanför stängslet. Dom har det minsta hägnet av däggdjuren och jag tycker det verkar för litet för dom.

Jag ska försöka klippa ihop en kortversion av filmen och lägga på Youtube med det snaraste.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0