Pragvår

Denna inföll 1968. Jag hade läst ryska tre år i gymnasiet och kursens höjdpunkt skulle bli en skolresa till Leningrad. Men ryssarna körde in en massa tanks i Prag och vi fick inte åka. Det ansågs för riskabelt.

Nu är jag själv i Prag. Och det är vår. Men inga tanks här, gudskelov. Däremot finns Internet, vilket är mer användbart.

Alltså. Klockan, eller klockorna, började väsnas kl 01:00 i natt. Jag tyckte jag nyss hade lyckats somna från fyrvererioväsendet.

01:25   Avfärd med bil till Borlänge
02:05   Upphämtning av tre arbetskompisar i Borlänge
02:37   Ankomst vårt kontor i Ludvika
03:01   Hela firman om 21 personer avreser med buss från Ludvika
05:29   Bussen anländer till Arlanda

Early Arlanda arrival
Detta får väl sägas vara bildbevis för att vi faktiskt kom dit vid denna okristliga tidpunkt.

06:20   Alla genom säkerhetskontrollen och bänkade för morgonens första öl.

Early beer
07:45  Embarkering på Czech Airlines plan till Prag
08:15  Take off
10:00  Landning i Prag
10:50  Förmiddagens första öl utanför hotellet

Beer at the hotel in Prag
Efter incheckning i de fina sviter vi skulle dela på var det dags för lunch. I väntan på maten blev det en öl eller två.

Beer at restaurant
Tro nu inte att det dricks för mycket öl i denna illustra skara. Så småningom åt vi nämligen mat också. Jag tog tjuren vid hornen och beställde Kachna pechena po starucescu, dusene cervene a bile zeli, s bramborovym a spekovym knedlikem (exklusive diverse konstiga fnuttar över många bokstäver. Hittar dom inte på mitt tangentbord). Visst låter det spännande och exotiskt? Äkta tjeckisk husmanskost när den är som bäst. Så här såg den ut.

Czech food
Grillad anka med stuvad vitkål och rödkål, samt potatisklimpar och bröd med inbakade bacontärningar. Om det inte framgick på annat sätt. Gott? Tja, inte i klass med den grekiska maten förra veckan, men väl godkänt. En Irish Coffee uppepå gjorde susen.

Själv hade jag förstås inte alls druckit lika mycket öl som dom stora grabbarna, så medan dom hämtade sig efter maten gick jag en nyfiken upptäcktsfärd i stan.

Den som aldrig har varit i Prag har missat något, det insåg jag snabbt. Vilken härlig stad! Vårt hotell ligger centralt vid västra fästet för den klassiska Karlsbron. Jag gick över den, med viss möda, för den var överfylld av fotgängare (som bokstavligen verkade tala världens alla språk. Man kan alltså ana en eller annan turist här, förutom oss. Jag hörde norska, finska, danska, tyska, ryska plus ett stort antal obekanta språk) och kantad med försäljare av konst, inklusive karikatyrteckningar som görs nästan "on the fly".

Caricature drawer at Charles Bridge, Prague
Fantastiska scenerier åt alla håll, så mina kameror gick varma. Dessutom var det behagluigt försommarväder. Perfekt för flanering.

Legii bridge in Prague
Kulturen är i hög grad närvarande, med många kristna symboler vid sidan av bron.

Inri at Charles Bridge
På höjderna bakom staden tronar Prags slott.

River and Prague Castle
Another picture of Prague Castle
Manesuv Bridge in Prague
Och fåglarna behöver matas även här.

Swans and doves at river in Prague
Nu är det snart dags att gå ut igen, och äta middag hela gänget. Jag vill dock inte undanhålla er denna lilla trafikgåta: Om man kommer farande med bil till detta vägskäl, vart ska man då styra kosan?

No way drive
Jag får säkert anledning att återkomma inom kort från denna stad som jag redan blivit förtjust i.

Kommentarer
Postat av: Fam Kalldal

Peter. Snygga bilder men jag tror det blir fel om du kallar kategorin "Prag 2007 :-)

2008-05-01 @ 23:37:50
Postat av: Peter L

Tack! Det var en väldigt bra synpunkt! Jag har ändrat i inlägget men har inte lyckats få bort 2007 helt.

2008-05-02 @ 00:01:55
URL: http://eopl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0