Att åka tåg i Europa

Lite sammanfattande reflexioner om att åka tåg till Italien. Vi tar det praktiska först: Tid och kostnad.

Train costs to Italy   


Jag tycker att den här resan var väldigt trevlig. Det tog lite tid (vi tillbringade drygt 60 timmar på tåg), men man får se en massa - och slipper allt krångel på flygplatser med köer, incheckning, säkerhetskontroll, trängsel på planet, väntan på bagageutlämning.

Tågen över alperna var spännande, i synnerhet Berninaexpressen. Det går många liknande tåg kors och tvärs i Schweiz. Gardasjön motsvarar alla förväntningar på naturskönhet och vackra scenerier. Att åka bil runt sjön är antagligen en trevlig upplevelse också. Bortsett från att man måste använda bil, förstås.

Om man bara vill ta sig snabbt till Gardasjön tar man lågprisflyg till Milano, tåg en timme till Desenzano och båt till valfri ort vid sjön. Andra halvan av september är en perfekt tid med lagom värme, lågsäsongspriser på boende och måttligt med turister.

Garda lake castle


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie Eriksson

Ni verkar ha haft en riktigt härlig resa! Otroligt vackra kort du har tagit!! Du är en duktig fotograf! Väldigt vacker natur och vackra byggnader och efterrätterna såg ju såååå goda ut! :-) Roligt att du läser min blogg och kommenterar! Tack! Ha det så bra/Ann-Sofie.

2010-11-10 @ 08:34:26
URL: http://annsofieeriksson.blogspot.com
Postat av: Peter L

Kul att du tittat in här! Och tack! Ja, jag har alltid varit intresserad av att fotografera och med en bra kamera och lite efterarbete brukar man kunna få en del bra bilder.

Den här resan gav verkligen mersmak, så det blir nog fler tågäventyr framöver. Om jag inte får mitt lystmäte på äventyr tillgodosett på arbetspendlingen till Ludvika i vinter...

2010-11-10 @ 18:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0