Nya infallsvinklar

Det har visst gått ett tag sen sist. Det brukar göra det. Våren gör sitt intåg på allvar, och som vanligt hinner man inte riktigt med. Den kommer ca två veckor tidigare än vanligt också. Björkarna skiftar tydligt i grönt redan.

Senaste veckan har jag tagit en rask morgonpromenad när jag kunnat. Det känns väldigt påtagligt att det (tillsammans med Nautilusharvandet) gör nytta. Grisrundan eller Gruhsrundan brukar det bli på morgonen, båda på ca 20 minuter. Den senare leder förbi Christer Gruhs hus. Den förra leder förbi en inhägnad där en eller två osannolikt jättelika grisar brukar husera.

Giant pig
Denna imponerande varelse förefaller trivas rätt bra med tillvaron, trots en viss bökighet. Eller kanske just därför..

En annan som för det mesta verkar trivas är Timjan, som är observant när något intressant kan tänkas vara på gång.

Timjan - are you curious?
Agge har berättat i sin egen blogg hur sorkjakten går.

Jag har köpt mig en bättre digitalkamera, med bl a kanonbra makromöjlighet. Så nu har jag gjort rejäla inpålivet-studier av våra älskade blå- och vitsippor.

Blue anemone close-up
Wood anemone
Objektivets 12 x optiska zoom är inte heller så dum, t ex när solen börjar gå ner.

Sunset over V?sterdal?lven river
Idag cyklade jag bortåt Brötjärna och stegade sen en bit in i skogen till en plats som heter Klöverskär, där man möts av en anhopning enorma klippblock som någon jätte verkar ha slängt dit huller om buller.

Boulders at Kl?versk?r, near Mockfj?rd
Anledningen till besöket var rekning för en filmidé min gode vän Håkan föreslagit. Den handlar om tidsresande (!). Ett ambitiöst projekt som jag lär få anledning att återkomma till...

Ett annat ambitiöst projekt som delvis börjar fullbordas är renoveringen av vårt vardagsrum, som påbörjades tidigt i mars. Nu är tak, tapeter, golv och lister (nästan) på plats, och vi har börjat med inredningen. Till den nya tevebänken köpte vi en matchande vägghylla.

Hur sätter man upp en 30 kg tung hylla på väggen? Se nedan.

How to fasten a heavy shelf on the wall
Idag ställde vi dit en nyinköpt liten bänk, där vi lagt likaledes nyinköpta kuddar som vi hoppas katterna ska ligga på till vintern (nära elementet!) så vi slipper få så mycket hår i de nya sofforna vi säkert har köpt då. I dag kom också gardinerna upp, till vilkas blomfärg de nya kuddarna alltså matchats. Dock - det är INTE klart än! Hörnskåpet ska inte stå där alls (men vi har inte plats någon annanstans innan vi fått bort pianot), pendylen ska flyttas, ny matta ska in under soffbordet, och hörnsoffan ska ersättas. Men det börjar likna nåt.

Living room partly furnished
Och så fattas tavlor på väggarna. Det får bli om drygt en vecka, när vi kommit hem. Vi har tre målningar inlämnade på ramning.

Vart vi ska? Till Italien för rundresa i Ligurien! Jag lovar försöka blogga lite därifrån om jag kommer åt dator.

Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0