Smått och stort

Sommaren har kommit, med en osannolik värmebölja i början av juni. Idag har det varit skurigt och knappt 15 grader. Mer normalt juniväder. Så då kan man ju skriva lite här.

Vardagen rullar på och på jobbet kör allt som ska bli klart till semestern ihop sig. Som vanligt. Sånt man lite optimistiskt lovat tidigare ska nu snart vara klart, obönhörligen. Jag har tre veckor kvar, och det lär inte blir svårt att få den tiden att gå.

Hellre skulle jag strosa omkring i vår igenväxande trädgård och ta närbilder. Lite har jag gjort det och kan som vanligt inte låta bli att dela med mig av den fascinerande mikrovärd som bokstavligen finns runt husknuten.

Ser du vad det här är (utan att peka på bilden!)?

Dandelion closeup
Just det - en överblommad maskros.

För några år sen planterade jag en lupin i rabatten. Nu sprider dom sig som ogräs. Men under blomningen är dom ståtliga.

Lupin and sky
Lupin and ant
Observera myran!

Mosippetuvan är en fantastisk vårblommare, och när dom blommat över är dom också vackra.

Bugs at rosen pasqueflower
Och trivsamma för en del skalbaggar.

I lördags var det Mockfjärdsdag för 21:a gången, nu liksom förra året i kanonfint väder. Men marknaden är sig lik år från år och det hela är inte särskilt spännande.

Yearly market day in Mockfjärd
I måndags kväll gav högtrycket till slut upp, och som alltid efter en värmebölja blev det dramatiskt. Vi klarade oss med rätt måttlig åska runt midnatt, men rejäla svartmoln drog på kvällen förbi både i norr och söder. Här ser vi utkanten på ett oväder som gick rakt över Ludvika.

Distant thunderstorm in south
Observera blixten i nerkanten till vänster! Jag vet inte hur sannolikt det är att lyckas få med blixtar när man fotograferar som vanligt. I nästan dagsljus. En blixt varar en bråkdels sekund, och kameraslutaren är öppen en bråkdels sekund. Man hinner inte direkt reagera när man ser blixten, utan man behöver liksom lite tur.... 

Jag tog ca 30 bilder, tryckte av när jag trodde att det skulle blixtra igen. Två gånger lyckades det. Här är den andra!

Lightning catched in daylight
Siljanstrakten fick en rejäl dunderdos. På Dalatracker finns bilder. Jag lyckades bara länka till startsidan, men välj Media-arkivet, Bilder och 11 juni -07. Bild 5 är maffig!

I går kväll kom brorsan och hans kompis Kjell från Sundsvall på motorcykel för övernattning. I dag startade dom sin rätt långa resa mot Italien.

Jan and friend Kjell starting for Italy
Nu på torsdag kväll har dom förhoppningsvis tagit sig ombord på färjan från Göteborg till Kiel. Hoppas allt går bra!

När det nu blivit svalare har vi ingen ursäkt att skjuta upp matrumsrenoveringen längre. Här kommer "före"-bilden.

Dining room before renovation

Nu har vi ju rutin så det ska gå som en dans. Om vi inte gör som Agge. Vilar en stund först.

Tja, det är mycket nu. Men rätt bra ändå, på det stora hela.

Vi hörs!
Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0