Engla

Så kommer det besked som alla väntat men ändå fruktat. Den 42-årige mannen har erkänt att han mördat flickan. Dessutom en annan kvinna i Falun för åtta år sen.

Man skäms i detta ögonblick att vara man, att vara människa, att tillhöra samma art som ett monster som kan utföra sådana dåd. Det finns många exempel på mänsklig ondska långt bortom ens värsta mardrömmar, men när det händer så här nära berör det extra starkt.

Alla som har egna barn känner djupt för Englas mamma och närmaste, men vi kommer inte i närheten av att kunna föreställa oss hur ohyggligt detta måste kännas för dem.

Extra bittert är också - varför gick det inte att lösa Pernilla-mordet tidigare? Då hade Engla levt idag.

Jag tror inte på Gud, men hade jag gjort det hade jag tvivlat i kväll. Ingen ska inbilla mig att det finns någon högre mening med en sån här händelse.

Jag vill tro att ingen föds ond. Jag tror man lär sig bli ond, oftast ofrivilligt. Det är kanske en förklaring, även om det på inget vis ursäktar en sån här bestialisk handling.

Om alla som är föräldrar gav tid och kärlek till sina barn tror jag nästan ingen skulle växa upp till känslokallhet, förvriden verklighetsuppfattning, normlöshet och avsaknad av spärrar. Om alla människor ansträngde sig bara lite att säga något vänligt så fort man kommer åt, kanske det skulle förebygga. Det ger mycket, mycket mer än det kostar.

Engla lilla, om det finns ett liv efter detta har du förtjänat det allra bästa av allt som kan finnas där!

Kommentarer
Postat av: matilda

Det är bara att hoppas som du säger att Engla har det bra där hon är nu.

2008-04-15 @ 16:27:48
URL: http://matildoos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0