Hösten fortsätter

Vilken härlig helg! Strålande höstsol. Man måste bara ut.

Jag upptäckte en ny, spångad led ner till älvstranden över våtmarken en bit från där jag bor. Måste väl vara ett handlingskraftigt byalag som fixat den. Och t o m satt upp solcellslampor så man kan gå där i mörkret utan att dratta i.

New footbridge down to riverWestern Dalälven river againHalf-sunken timber logBackwater details
Väl nere vid älven hittar man bildmässiga detaljer i stort och smått. Med digitalkamera är det bara att ta bild efter bild så länge batteri och minneskort räcker (jag har med mig reserv av båda).

En extra liten naturupplevelse blev den höstsamling av Kanadagäss som tydligen var på gång. Kacklande småskaror anlände var femte minut och annonserade sin ankomst ljudligt, så det var lätt att göra sig beredd med kameran.

Canada geese approachingGeese on the move
In for water touchdownWater landingAutumn geese gathering
Kanadagäss är väl inte populära hos alla, men jag har inget ont av dom och det här var roligt att se och höra.

Lika roligt är det inte att skrapa ihop underlag och annat för att skicka in till försäkringsbolaget. Avslutningen på Italienresan kostade drygt 20 000 kr extra, med alla biljetter, ombokningar och uppehälle för mina trogna följeslagare. Jag ser redan för mig hur skadereglerarna i ett bistert möte skeptiskt höjer på ögonbrynen gång efter gång när dom går igenom mina ödmjuka anspråk. Ska bli intressant att se vilken nytta man har av sin reseförsäkring när man för en gångs skull behöver den.

Å andra sidan vältrade jag klossen igenom sista nivån (33) i Bloxorz i förrgår. Kul. Men vad gör man sen? Börjar om och försöker krångla sig in på topplistan?  Mjaa..

Kommentarer
Postat av: Neumann

Åh, Kanadagäss! När jag var yngre älskade jag dem så mycket att jag rent av var diskriminerande till deras fördel när vi matade fåglar vid sjön. Andra och tredje bilderna av gässen är mina favoriter. Ruskigt fina!

2008-10-19 @ 20:41:53
URL: http://frauneumann.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att du tycker det, tack! Dom fyra första bilderna var dom enda jag hann ta på flygande gäss, för även om jag hörde dom kackla ganska långt i förväg så kom dom sen ganska fort och jag hann inte komma ihåg var man trycker igång burst-funktionen på kameran. Så det var mer tur än skicklighet att flygbilderna blev så pass bra när jag bara hann ta en per anländande grupp.



2008-10-19 @ 21:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0