Björnmöte

Helena föreslog en tur till Orsa Björnpark idag. Bra förslag. Innan vi kom iväg upptäckte vi dock att grannens häst fått ett föl.

One week old horse
En vecka gammal är denna ljuvliga lilla varelse.

I björnparken finns tigrar. som jag sett förut. Men det hade inte Helena.

Helena with tiger
TigerAmur tiger at Orsa Bear ParkTigerTiger
I år har djurparken öppnat en polaravdelning med isbjörnar.

Polar bear on melting ice
Polar bear at home
Jag ska väl erkänna att dom här två bilderna är fusk. Jag har fotograferat fotografier som fanns i utställningsbyggnaden.

Polar house in Bear Park
Dom två isbjörnar som finns på riktigt här höll sig på avstånd i det stora hägnet, så jag fick krama ur det som gick ur mitt tele.

Polar bearWhite bear portraitWhite bear portraitPolar bear
En smula underligt med en sån här bamse mitt i lingonriset. Men det fanns en rejäl snöhög inom räckhåll, trots sommarsolständet i morgon.

Man kan tycka vad man vill om djur i djurpark, men för tigrarna och isbjörnarna här kan det vara räddningen för deras art på sikt att slippa jagas, och få äta giftfri mat. Människan är utan tvekan det värsta rovdjuret, inte bara som jägare utan också för att vi systematiskt förstör miljö och klimat för allt som försöker leva på jorden.

Helena hittade i alla fall en isbjörn i lagom format att leka med. Den hade handtag och hjul.

Helena playing with polar bear
Det gällde att nosa upp var sälar gömde sig under isen. Nåja...

Mer prilligheter fanns i souvenirshopen. Något marknadsföringsgeni har kommit på följande lysande idé.

Traditional Dalecarlian moose
Hur som helst är Orsa Björnpark ett fint ställe, och utsikten från högsta punkten mot Orsasjön och Siljan där bortom, är fantastisk.

Scenic view over Orsa and Siljan lakes
Och vädret hade vi tur med. Regnet gav sig när vi klev in genom entren, och började igen när vi gick ut. Bra ordnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0