Böcker

Ja, dom är en omistlig del av mitt liv. Jag köper alltid böcker, lånar också, läser nästan jämt någon.

Men - köper man många böcker under lång tid så blir det till slut överfullt i bokhyllorna. Oundvikligen. Trots att jag klätt en hel korridorvägg med hyllor.

Och då måste man gallra. Det är svårt. Jag äger många böcker som jag inte har läst än, och många som jag vill läsa igen. Jag har plockat igenom alla i korridorhyllorna, och rensat ut såna som jag inte tror jag kommer att läsa igen. Det blev sju stora papperskassar.

Så nu blev det lite glesare i hyllorna. Jag har alltså plats för nya böcker. Ett tag.

Some remaining books
Återstår att gå igenom hyllorna i sovrummet. Och i Helenas rum. Och i källaren. Det finns kartonger och kassar med böcker också. Både på vinden och i källaren.

Man kan ju inte kasta bort böcker. Än mindre bränna upp dom. Helt otänkbart. Dom är dyra att köpa men har inget andrahandsvärde.

Återstår att skänka mina sju kassar till något second hand-ställe, som kanske kan få in någon krona. Men varenda loppis man hamnar på har travar med Bra Böcker-böcker, som översvämmade dom svenska hemmen för tjugo år sen. Samma sortiment på alla loppisar, ungefär. Kostar nästan ingenting, men ingen verkar köpa dom.

Synd. Tänk vilken möda som lagts ner på varenda bok! Författaren har ägnat oräkneliga timmar åt att försöka formulera sina tankar till en berättelse i hopp om att någon vill läsa.

För mig finns det ingenting som går upp mot en bra bok, och tid att läsa den, gärna i lugn och ro på soffan.

Då mår jag bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0