Sommar, sommar...

Puh. Det har varit mycket nu ett tag. Men semestern har startat och idag är första dagen jag har känt att jag är ledig och inte måste göra någonting. Skönt.

För några veckor sen var det studentfirande i Sundsvall när min brorsdotter klämde på sig vita mössan och behängdes med blommor och en massa prylar. Kul.


För ca 30 år sen var jag här vid Hedbergska skolan och såg både bror och mor (som vuxenstuderande) också ta studenten. Tiden har en benägenhet att gå.

Matilda blev i alla fall vederbörligen uppvaktad, bland annat med lite mousserande dryck som öppnades i sommarkvällningen.


Hos broder Janne brukar jag alltid ta en fotorunda i trädgården i jakt på fina motiv. Han har en gammal bagarstuga med röd timmervägg som mörknat av väder och vind, och den är dekorativ bakgrund till lupiner och en vacker gul blomma som jag inte känner till namnet på. Någon sorts lilja, kanske.



Uppe i backen återstår några liljekonvaljer, som sjunger på sista versen för säsongen.


Den här bilden får jag väl tillägna Valiers son, kallad Lille Tom Valier. Se fader Valiers kommentar nr 2 under det här inlägget.

Midsommarvädret var som vanligt ganska risigt, men efter en av kvällsskurarna dök en kraftig regnbåge upp.


Jag spände telet till det yttersta i hopp om att skönja krukan av guld. Det lyckades inte, men bilden fick en skönt ljus, tycker jag.

Nu i helgen var det dags att bege sig till bror i Sundsvall igen, för nu fyllde han år. Femtio, närmare bestämt.


En bra present när man på allvar träder in i gubbåldern är ju whisky. Det här är den exklusiva svenska (!) whiskyn Box. Den avsmakades i liten mängd (när gästerna gått) och visade sig vara utomordentligt stark och smakrik.

Och det är kutym att hitta på lite bus, vilket bland annat tog sig uttryck i en tidigt på morgonen uppriggad skylt gällande sagde bror.


Det tutades en del under dagen, och när vi på kvällen tog ner eländet ansträngde han sig tappert att efterlikna sin egen surströmmingsmin.

Efter detta - i dag alltså - känner jag som sagt att semestern har börjat. Jag har tid att skriva i bloggen igen, och att ta fler blombilder.

När vi kom hem i går hade vår snälla granne och kattvakt satt in ett par enorma pioner på diskbänken.


I dag gick jag och förevigade några av jätteexemplaren på plats i hennes trädgård.


Avslutningsvis en bild från djupet av beståndet med praktlysing, som sprider sig som ogräs i rabatten men gärna får göra det, eftersom det hindrar fulare ogräs från att sticka upp (bokstavligt).


När jag nu försöker publicera detta inlägg på bloggen funkar det inte. Det har väl med den beramade uppdateringen av bloggverktyget att göra, antar jag. Bildhanteringen var ju märkbart annorlunda nu.

Om detta inte dykt upp onsdag morgon får jag väl författa ett argt men korrekt mail till supporten.

(Tillägg 080709: Nä, det funkade inte i morse heller. Jag mailade supporten, som vid lunchtid svarade att problemet var löst.)
 

Kommentarer
Postat av: Pelle Törnlund

Vi var också på Hedbergska Gymnasiet den dan för att fira en nybakad student. Det hade ju varit kul att heja på varandra....

2008-07-12 @ 08:12:07
Postat av: Peter

Ja, det hade verkligen varit kul! Jag tänkte på dig när vi var upp till Sundsvall förra helgen, men det var så mycket runt brorsans födelsedag så det blev bara en tanke.

2008-07-12 @ 08:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0